קידום אתרים ונגישות לאינטרנט הולכים יד ביד: כיצד?

עיצוב מבנה האתר הוא מרכיב משמעותי ב-SEO, כלומר באופטימיזציה למנועי חיפוש. קידום אתרים ונגישות הולכים יחדיו, כשהמטרה היא אחת: כלל המשתמשים יקבלו גישה לתוכן האתר, בלי קשר ליכולות שלהם.

מכיוון שמבנה האתר הוא מרכיב מרכזי בקידום אתרים, זה הגיוני לשקול את שני הגורמים יחדיו: נגישות וקידום אתרים. חוץ מזה, יש חפיפה רבה בין שני הגורמים הללו עד שקשה לדבר על האחד מבלי להזכיר גם את השני.

המשמעות היא שבתהליך עיצוב האתרים וכתיבת התוכן, אי אפשר להימנע מהתייחסות גם לנושא הנגשת אתרים לאנשים עם מוגבלות מוטורית חושית, שכלית ונפשית ולאנשים עם הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה.

ההנגשה היא לא משהו שעושים בסוף תהליך בניית האתר, אלא מלכתחילה. יתכן ששילוב ההתאמות לאנשים עם מוגבלויות בהליך פיתוח האתר לא יהיה קל אבל בסופו של דבר יהיה מאוד משתלם. 

מה זה אומר ׳אתר נגיש׳?

החפיפה בין קידום אתרים לנגישות היא מדהימה, ועם יציאת ׳עדכון חווית הדף של גוגל׳ במרץ 2022, החלה גוגל להתמקד לא רק בטקסט שבדף האינטרנט אלא גם בחוויית המשתמש. עדכון זה של גוגל מתבטא באלגוריתם החיפוש שלוקח בחשבון מדדים של חוויית הדף ונתוני ליבה אחרים. אמנם, העדכון אינו מציין ׳נגישות׳, אבל חוויית משתמש טובה באינטרנט זהה לנגישות באינטרנט.

בנוסף למדדים המודדים את מהירות התנועה ואת היציבות של פריסת הדף בזמן הטעינה, גוגל מציגה גם דוח חוויית דף, שעוזר לאתרים לעקוב ולשפר את ציון חוויית הדף שלהם. 

  • גם הנגישות וגם המדדים המשולבים באלגוריתם דירוג החיפוש, מתייחסים לחוויית דף טובה עטצק. 
  • דירוג במנועי החיפוש מסתמך על מהירות, אבטחה וידידותיות לנייד. הנגישות של האתר מסתמכת על מהירות, היענות ויציבות ויזואלית. למשל, אתר יציב מבחינה ויזואלית שאינו מצריך גלילה, יקבל ציון מצטבר גבוה יותר. 

אלמנטים של SEO הקשורים לנגישות

עיצוב אתרים – עיצוב אתר קל לשימוש ולניווט מציע יתרונות גם לנגישות לאינטרנט וגם לקידום אתרים.

טקסט חלופי לתמונות – תכונת נגישות חשובה זו מאפשרת לקוראי מסך להבין את ההקשר של התמונות בדף ובו בזמן משמשת גם את מנועי החיפוש כדי להבין את תוכן התמונות ולשפר את ה-SEO של הדף.

תגיות כותרות – משמשות קוראי מסך כדי לקבל סקירה כללית של תוכן הדף כשהוא נטען לראשונה. תגיות אלה חשובות הן לנגישות והן ל-SEO, ומאפשרות לסכם את הדף ולפתות משתמשים להקליק.

מטא-נתונים, Metadata – כמו מטא כותרות ותיאורים, יכולים לשפר הן את הנגישות (קוראי מסך משתמשים בהם כדי לקבל מידע על התוכן), והן את ה-SEO של הדף (מעניקים למשתמשים תצוגה מקדימה של הדף ומעודדים הקלקה).

קלות הקריאה – הקלות שבה ניתן להבין את התוכן, חשובה הן לנגישות והן לקידום אתרים. עבור אנשים עם מוגבלות, תוכן ברור, תמציתי ונקי מז׳רגון, יכול להיות קל יותר להבנה. עבור קידום אתרים, תוכן כזה קל יותר להבנה על ידי מנועי החיפוש מה שתורם לשיפור דירוג הדף במנועי החיפוש.

הכתבה באדיבות נגיש אקספרס >> https://nagishexpress.co.il/

כתיבת תגובה